Αποτελεί αξιόπιστη πηγή ο «Άτλας» μιας μυστικής υπηρεσίας; Για τους συγγραφείς του βιβλίου Μαθηματικών της ΣΤ’ Δημοτικού η απάντηση φαίνεται πως είναι θετική, καθώς καλούν τους μαθητές (κεφ.11, σ.29) να συγκρίνουν πληθυσμιακά στοιχεία από την Κίνα, την Ινδία και τις ΗΠΑ, τα οποία έχουν ληφθεί από το «World Factbook 2003» της Κεντρικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (CIA) των ΗΠΑ!
Πρόκειται για ένα από τα «ελαττώματα» του διδακτικού βιβλίου, που επισήμανε η μαθηματικός Αγγελική Χρονοπούλου, με το άρθρο της «Μαθηματικά και ‘διαθεματικότητα’» στο τεύχος 147 της τρίμηνης επιθεώρησης εκπαιδευτικών θεμάτων «Σύγχρονη Εκπαίδευση». Όπως αναρωτιέται η κ. Χρονοπούλου, «από τόσους διεθνείς οργανισμούς (ΟΗΕ για παράδειγμα), που διαθέτουν τέτοια στοιχεία, το ΥΠΕΠΘ και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο επέλεξαν [..] να αναγράφεται σε σχολικό βιβλίο ως πηγή η CIA». Η μαθηματικός, με μάστερ στην Πολιτική Επικοινωνία και τις Νέες Τεχνολογίες, περιγράφει πάνω από δέκα προβληματικά σημεία στο βιβλίο των Μαθηματικών. Μεταξύ αυτών, η άσκηση για τα κλάσματα (κεφ.19, σ.45) που τίθεται ως εξής: «Οι φίλοι μου κι εγώ λατρεύουμε την πίτσα. Αυτό είναι πολύ καλό γιατί ξέρουμε πάντα τι φαγητό να παραγγείλουμε [..]». Τι κι αν σε υγειονομική διάταξη του υπουργείου Υγείας για τη «λίστα των επιτρεπόμενων προϊόντων στα κυλικεία των δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων όλης της χώρας» λείπουν τροφές όπως πίτσα, γαριδάκια, σοκολάτες κλπ! Ακόμα, οι μαθητές καλούνται να μάθουν (κεφ.6, σ.17) πόσα χρήματα κερδίζει ο Μπιλ Γκέητς της Μάικροσοφτ ανά δευτερόλεπτο, αλλά και να εξοικειωθούν (κεφ.56, σ.137) με το γεωμετρικό σχήμα του πενταγώνου μέσω του κτιρίου διοικήσεως του υπουργείου Αμύνης των ΗΠΑ!.
Επί της ουσίας του πρώτου «ελαττώματος». Είναι απαράδεκτη η χρήση στοιχείων μυστικής υπηρεσίας ξένου κράτους -ως αξιόπιστων- σε σχολικό εγχειρίδιο. Στην καλύτερη των περιπτώσεων θα εκφράζει την επίσημη θέση της χώρας αυτής για τον κόσμο (πχ η ΠΓΔΜ εμφανίζεται ως «Μακεδονία»). Καλό λοιπόν είναι, να αναζητούνται σχετικά στοιχεία από εθνικούς ή διεθνείς έγκυρους οργανισμούς όπως ο ΟΗΕ και η ΕΕ. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να εξετάζονται προσεκτικά τα προς χρήση στοιχεία. Παραδείγματος χάριν: Συμπίπτουν οι χάρτες της CIA και του ΟΗΕ για την Κίνα και την Ινδία;
Σε ποιον ανήκει, σύμφωνα με την αμερικανική υπηρεσία πληροφοριών η περιοχή «Τζάμου & Κασμίρ», ή η περιοχή «Ακσάι Τσιν», και σε ποιον σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη; Σε ποια χώρα προσμετρήθηκαν οι αντίστοιχοι πληθυσμοί;
Δείτε το χάρτη της Ινδίας
σύμφωνα με το Αλμανάκ της CIA: https://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/in.html
και
σύμφωνα με τον ΟΗΕ: http://www.un.org/Depts/Cartographic/map/profile/seasia.pdf
(ενημέρωση 13/2/2007) Ερωτήσεις για το θέμα έχουν καταθέσει προς την υπουργό Παιδείας οι βουλευτές Θανάσης Λεβέντης (Αττικής, ΣΥΡΙΖΑ) και Ντίνος Βρεττός (Αττικής, ΠΑΣΟΚ).