Τετάρτη, 31 Ιανουαρίου 2007

"Αξιόπιστα" στοιχεία της CIA στα Μαθηματικά της ΣΤ' Δημοτικού!

Αποτελεί αξιόπιστη πηγή ο «Άτλας» μιας μυστικής υπηρεσίας; Για τους συγγραφείς του βιβλίου Μαθηματικών της ΣΤ’ Δημοτικού η απάντηση φαίνεται πως είναι θετική, καθώς καλούν τους μαθητές (κεφ.11, σ.29) να συγκρίνουν πληθυσμιακά στοιχεία από την Κίνα, την Ινδία και τις ΗΠΑ, τα οποία έχουν ληφθεί από το «World Factbook 2003» της Κεντρικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (CIA) των ΗΠΑ!


Πρόκειται για ένα από τα «ελαττώματα» του διδακτικού βιβλίου, που επισήμανε η μαθηματικός Αγγελική Χρονοπούλου, με το άρθρο της «Μαθηματικά και ‘διαθεματικότητα’» στο τεύχος 147 της τρίμηνης επιθεώρησης εκπαιδευτικών θεμάτων «Σύγχρονη Εκπαίδευση». Όπως αναρωτιέται η κ. Χρονοπούλου, «από τόσους διεθνείς οργανισμούς (ΟΗΕ για παράδειγμα), που διαθέτουν τέτοια στοιχεία, το ΥΠΕΠΘ και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο επέλεξαν [..] να αναγράφεται σε σχολικό βιβλίο ως πηγή η CIA». Η μαθηματικός, με μάστερ στην Πολιτική Επικοινωνία και τις Νέες Τεχνολογίες, περιγράφει πάνω από δέκα προβληματικά σημεία στο βιβλίο των Μαθηματικών. Μεταξύ αυτών, η άσκηση για τα κλάσματα (κεφ.19, σ.45) που τίθεται ως εξής: «Οι φίλοι μου κι εγώ λατρεύουμε την πίτσα. Αυτό είναι πολύ καλό γιατί ξέρουμε πάντα τι φαγητό να παραγγείλουμε [..]». Τι κι αν σε υγειονομική διάταξη του υπουργείου Υγείας για τη «λίστα των επιτρεπόμενων προϊόντων στα κυλικεία των δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων όλης της χώρας» λείπουν τροφές όπως πίτσα, γαριδάκια, σοκολάτες κλπ! Ακόμα, οι μαθητές καλούνται να μάθουν (κεφ.6, σ.17) πόσα χρήματα κερδίζει ο Μπιλ Γκέητς της Μάικροσοφτ ανά δευτερόλεπτο, αλλά και να εξοικειωθούν (κεφ.56, σ.137) με το γεωμετρικό σχήμα του πενταγώνου μέσω του κτιρίου διοικήσεως του υπουργείου Αμύνης των ΗΠΑ!.


Επί της ουσίας του πρώτου «ελαττώματος». Είναι απαράδεκτη η χρήση στοιχείων μυστικής υπηρεσίας ξένου κράτους -ως αξιόπιστων- σε σχολικό εγχειρίδιο. Στην καλύτερη των περιπτώσεων θα εκφράζει την επίσημη θέση της χώρας αυτής για τον κόσμο (πχ η ΠΓΔΜ εμφανίζεται ως «Μακεδονία»). Καλό λοιπόν είναι, να αναζητούνται σχετικά στοιχεία από εθνικούς ή διεθνείς έγκυρους οργανισμούς όπως ο ΟΗΕ και η ΕΕ. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να εξετάζονται προσεκτικά τα προς χρήση στοιχεία. Παραδείγματος χάριν: Συμπίπτουν οι χάρτες της CIA και του ΟΗΕ για την Κίνα και την Ινδία;

Σε ποιον ανήκει, σύμφωνα με την αμερικανική υπηρεσία πληροφοριών η περιοχή «Τζάμου & Κασμίρ», ή η περιοχή «Ακσάι Τσιν», και σε ποιον σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη; Σε ποια χώρα προσμετρήθηκαν οι αντίστοιχοι πληθυσμοί;

Δείτε το χάρτη της Ινδίας

σύμφωνα με το Αλμανάκ της CIA: https://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/in.html

και

σύμφωνα με τον ΟΗΕ: http://www.un.org/Depts/Cartographic/map/profile/seasia.pdf


(ενημέρωση 13/2/2007) Ερωτήσεις για το θέμα έχουν καταθέσει προς την υπουργό Παιδείας οι βουλευτές Θανάσης Λεβέντης (Αττικής, ΣΥΡΙΖΑ) και Ντίνος Βρεττός (Αττικής, ΠΑΣΟΚ).

9 σχόλια:

DeMasame Re είπε...

Πρέπει να είναι κάποιος απίθανα πρόχειρος και τεμπέλης για να πάει στο πιο εύκολο, σε ένα web site, όταν υπάρχουν διεθνείς οργανισμοί όπως UNIDO ΄η World Bank με αξιόπιστες στατιστικές. Ήθελα να 'μουν στο μυαλό του συγγραφέα που έκανε χρήση ενός web site μιας μυστικής υπηρεσίας που η αντζέντα της είναι δεδομένη, και δεν είναι η μόρφωση ...

Άλλο είναι το σημαντικότερο: ποιός από το Υπουργείο παρέλαβε αυτά τα βιβλία; Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη για αυτή τη χοντροκοπιά;

S G είπε...

μισο λεπτο, η χρηση του ΣΙΑ φακτμπουκ ως πηγης ειναι σιγουρα αστεια οταν υπαρχει το Nationmaster ας πουμε με επισημα και καλυτερα στοιχεια. Αλλα η πραγματικοτητα ειναι οτι η ΣΙΑ εχει καλυτερα στοιχεια απο καθε ελληνικη πηγη στο δικτυο, οποτε γιατι ειναι κακο εν γενει να χρησιμοποιειται? Θελω να πω, υπαρχει καλυτερη πηγη, αλλα η ΣΙΑ δεν ειναι κακη, ειναι καλυτερη και απο καθε ελληνικη εγκυκλοπαιδεια μαλλον...

Ουτε καταλαβαινω γιατι ειναι κακο να μιλαει το βιβλιο για πιτσα (ειναι περιγραφη της πραγματικοτητας, αν ελεγαν οτι λατρευουν τις μπαμιες κανεις δεν θα το πιστευε!!) ουτε βεβαια ξερω γιατι ειναι κακο να μαθουν ποσα βγαζει ο Μπιλ Γκεητς (τι φοβομαστε, μηπως παρουν τον κακο δρομο και αντι για αποχες και καταληψεις αποφασισουν να ιδρυσουν καμμια ΜΣ?) , ουτε φυσικα ξερω γιατι ειναι κακο να συνδεεται η εννοια των πεντε γωνιων με το διασημοτερο πενταγωνο στον κοσμο...

Πέτρος Δημητρόπουλος είπε...

1.Η cia είναι μυστική υπηρεσία ξένης χώρας.
2.Η πίτσα δεν αποτελεί παράδειγμα υγιεινής διατροφής.
3.Θα είχε περισσότερο ενδιαφέρον για τους μαθητές να μάθουν πως κατανέμεται ένας τυπικός μισθός μιας ελληνικής οικογένειας για την αντιμετώπιση των βασικών αναγκών. (ένας αντι-Γκέητς θα ήθελε να μάθει πόσα χρήματα κερδίζουν -ανά δευτερόλεπτο- οι εργαζόμενοι της Μάικροσοφτ ανά τον κόσμο..)
4.κουίζ: τι σχήμα έχει το κτήριο του ελληνικού υπουργείου Άμυνας;

Πέτρος Δημητρόπουλος είπε...

όσο για την εγκυρότητα των πληθυσμιακών στοιχείων για την Κίνα και την Ινδία. Σε ποια από τις δύο χώρες προσμετρώνται οι κάτοικοι της περιοχής Ακσάι Τσιν; Ποιο μέρος του πληθυσμού της περιοχής Τζαμού-Κασμίρ προσμετράται στην Ινδία;

S G είπε...

"κουίζ: τι σχήμα έχει το κτήριο του ελληνικού υπουργείου Άμυνας;"

επειδη εμενα κοντα, οχι δεν ειναι πενταγωνο! λεγεται πενταγωνο αποτι μουχει πει στρατιωτικος επειδη ειναι τα 5 σωματα του στρατου ή κατι τετοιο (ναυτικο, αεροπορια, πεζικο, ειδικες δυναμεις και κατι αλλο)

επισης για την πιτσα, μια καλοφτιαγμενη εχει περιπου ολα τα υλικα που χρειαζεται ενα παιδι στην αναπτυξη. αλλα ουτως ή αλλως το βιβλιο μαθηματικων δεν ειναι για προπαγανδα υπερ τκαποις διατρφης! πρεπει να εχει απλα, κατανοητα. καθημερινα παραδειγματα.

"Η cia είναι μυστική υπηρεσία ξένης χώρας."

αυτο δεν εχει σχεση με την δημοσια βαση δεδομενων της που ειναι για δημοσιους εκαπιδευτικους σκοπους. Στην βικιαπιδεια πχ πολλοι την δεχονται σαν πηγη.

"Θα είχε περισσότερο ενδιαφέρον για τους μαθητές να μάθουν πως κατανέμεται ένας τυπικός μισθός μιας ελληνικής οικογένειας για την αντιμετώπιση των βασικών αναγκών."

ειπαμε δεν ειναι μεσο προπαγανδςα το βιβλιο μαθηματικων, ουτε ενημερωση περι στατιστικων!! αν τους φανηκε ελκυστικο παραδειμα ο Μπιλ Γκεητς θαχουν τους λογους τους (εγω παντως νομιζω πιο ευκολα θα ξεχνουσα απλα πεζα παραδειγματα παρα τον Γκεητς)

Πέτρος Δημητρόπουλος είπε...

1α.τα σώματα είναι τρία (ΣΞ, ΠΑ, ΠΝ) www.mod.gr
1β.μοιάζει περισσότερο με "Η" (δες maps.google.com)
2.η πίτσα δεν "προβλέπεται" ως υγιεινή τροφή στα σχολεία.
3.η cia είναι μυστική υπηρεσία ξένης χώρας.
4.εμένα θα με ενδιέφερε να μάθω πως να τα φέρνω βόλτα με ένα τυπικό μισθό στην Ελλάδα
5.σε ποια χώρα περιλαμβάνονται -σύμφωνα με το φακτμπουκ- οι πληθυσμοί του Τζάμου-Κασμίρ και του Ακσάι Τσίν;

ioannisk είπε...

Θα μπορούσα να συμφωνήσω μαζί σας ότι η αναφορά σε μυστική υπηρεσία δεν είναι η ιδανική. Όμως υπάρχει καλύτερη εναλακτική που να είναι και δωρεάν και ελεύθερα προσβάσιμη όπως το world factbook της CIA? Να ρωτήσω αν υπάρχει αντίστοιχη Ελληνική; Από ότι ξέρω όχι.

Σε κάθε περίπτωση μακάρι οι μαθητές της έκτης δημοτικού να μπορούν να σερφάρουν στο internet και να θέλουν (και να μπορούν) να διαβάζουν almanacs ακόμα και αν είναι της CIA ή της KGB.

Τα παραδείγματα σας είναι μάλλον λανθασμένα.
Η CIA αναφέρει πως το Kasmhir είναι αμφισβητούμενη περιοχή αλλά δεν ανήκει στην ύλη της 6ης δημοτικού η γεωστρατηγική ανάλυση που πρέπει για γίνει (σε 1-2 τόμους) για να αναλύσει κάποιος την κατάσταση στην περιοχή.
Όσον αφορά τους βόρειους γείτονες, αν εξαιρέσουμε την Ε.Ε. και τον ΟΗΕ όλοι οι υπόλοιποι οργανισμοί την αποκαλούν Μακεδονία όπως και όλοι οι Almanacs, για παράδειγμα μόλις αγόρασα έναν του Monde και την αποκαλεί Macedoine. Αυτή είναι η πραγματικότητα εκτός αν πρέπει να παραμυθιάζουμε τα παιδιά με τα "εθνικά δίκαια" μας.

Μιας και το Blog σας ονομάζεται "στης Βουλής τα έδρανα" σχετική ερώτηση είχε κάνει στην βουλή και ένας βουλευτής του ΣΥΝ.

Πέτρος Δημητρόπουλος είπε...

Ο "ένας" βουλευτής είναι ο κ. Αθ. Λεβέντης (Αττικής). Μάλλον όμως δεν αντιληφθήκατε ότι μιλάμε για σχολικό βιβλίο. Η τεμπελιά δεν είναι προσόν. Όσο για το παράδειγμα με Τζάμου-Κασμίρ και Ακσάι Τσιν, μελετήστε το προσεκτικότερα.

ioannisk είπε...

"Ο "ένας" βουλευτής είναι ο κ. Αθ. Λεβέντης (Αττικής)"

Και τι είναι αυτός; Τι έχει προσφέρει στην χώρα όσα χρόνια είναι βουλευτής; Εϊναι και αυτός εν δυνάμη αείμνηστος;