Επειδή πολύ συζήτηση γίνεται για τις αποδοχές (αποζημίωση) των βουλευτών, ιδού τι λαμβάνει μηνιαίως ένας βουλευτής κατά το τρέχον έτος (2006).
5.496 € μεικτά ως βουλευτική αποζημίωση.
1.200 € για έξοδα αλληλογραφίας (επιστολές ΕΛΤΑ)
1.000 € επίδομα στέγης (Αφορά μόνο σε βουλευτές της περιφέρειας που δεν έχουν δικό τους σπίτι στην Αθήνα. Το εισπράττουν 115 βουλευτές)
250 € κατά μέσο όρο για έξοδα κίνησης.
273 € για κάθε συμμετοχή τους σε κοινοβουλευτική επιτροπή (3-4 συνεδριάσεις κατά μέσο όρο μηνιαίως).
Με βάση τα παραπάνω, ένας βουλευτής από την επαρχία που συμμετείχε τέσσερις φορές σε κοινοβουλευτική επιτροπή λαμβάνει περίπου 9.000 ευρώ το μήνα.
Ας δούμε όμως και μερικά πραγματικά παραδείγματα ως προς τα χρήματα που έλαβαν βουλευτές το 2004 (εκλογική χρονιά) και το 2003, με βάση τις δηλώσεις «πόθεν έσχες» του 2005 και το 2004 αντιστοίχως.
Η πρόεδρος της Βουλής Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα, το 2004 έλαβε 50.937 ευρώ (φορολογητέα) και 57.224 (αφορολόγητα).
Το 2003, ως βουλευτής της ΝΔ, είχε λάβει 32.629 € (φορολογητέα) και 56.664 € (αφορολόγητα).
Ο πρώτος τη τάξη υπουργός Εσωτερικών Προκόπης Παυλόπουλος, το 2004 έλαβε 39.540 € (φορολογητέα) και 56.155 € (αφορολόγητα).
Το 2003, ως βουλευτής της ΝΔ, είχε λάβει 30.340 € (φορολογητέα) και 53.865 € (αφορολόγητα).
Ο πρώην υπουργός Εσωτερικών Κώστας Σκανδαλίδης έλαβε το 2004 ως βουλευτής Α’ Αθηνών 27.274 € (φορολογητέα) και 56.155 € (αφορολόγητα).
Το 2003, ως υπουργός Εσωτερικών, είχε λάβει 31.057 € (φορολογητέα) και 51.564 € (αφορολόγητα).
Ο βουλευτής Ηλείας της ΝΔ Παναγιώτης Αδρακτάς έλαβε 30.504 € (φορολογητέα) και 62.661 € (αφορολόγητα).
Το 2003, είχε λάβει 29.992 € (φορολογητέα) και 59.189 € (αφορολόγητα).
Ο νεοεκλεγείς βουλευτής Πρέβεζας του ΠΑΣΟΚ Βαγγέλης Παπαχρήστος έλαβε από το Μάρτιο του 2004 21.992 € (φορολογητέα) και 52.477 € (αφορολόγητα).
17 σχόλια:
1.200 € για έξοδα αλληλογραφίας????
δεν εχουν ακουσει ποτε την λεξη ηλεκτρονικη αλληλογραφια στην βουλη???
Ε ρε παιδί μου, να πάρουν καμια αύξηση άμα είναι. Ας περιμένονυ λίγο οι δάσκαλοι, προηγούνται άτομα με... σοβαρότερες ανάγκες.
Γνωρίζει κανείς τι αποζημίωση παίρνουν οι εξωκοινοβουλευτικοί Υπουργοί κατά τη διάρκεια της θητείας τους; Δεν είναι βουλευτές, αλλά φαντάζομαι πάνω-κάτω τα ίδια θα παίρνουν.
Ερώτηση:
Πόσο είναι το όριο που επιτρέπεται να ξοδέψουν οι υποψήφιοι βουλευτές για προεκλογικές δαπάνες?
Απάντησέ μου αν ξερεις γιατί έχω μια απορία.
Θα σου πω μετά...
αγαπητέ Philos,
Οι προεκλογικές δαπάνες υποψηφίων βουλευτών ποικίλουν ανά περιφέρεια.
Για παράδειγμα, υποψήφιος βουλευτής μονοεδρικής περιφέρειας δικαιούται να δαπανήσει 15.000 ευρώ (μία μονάδα).
Υποψήφιος περιφέρειας με 2-7 έδρες δικαιούται να δαπανήσει επιπλέον 0,5 μονάδες ανά έδρα. Δηλαδή, στην τριεδρική Λέσβο θα δαπανήσει 30.000 ευρώ [=15.000ε+7.500ε+7.500ε)
Από την όγδοη έδρα και πάνω, επιπλέον 0,1 μονάδες ανά έδρα. Δηλαδή, στην Α' Αθηνών που έχει 17 έδρες, θα δαπανήσει έως και 75.000 ευρώ [=15.000ε+6χ7.500ε+10χ1.500ε]
Ο νόμος για τις εκλογικές δαπάνες των υποψηφίων βουλευτών είναι ο 3023/2003 (άρθρο 14)
http://www.parliament.gr/ergasies/nomosxedia/ValidNomosxedio/x-xrhmacom-pap.pdf
Το ύψος της "μονάδας" καθορίζεται με υπουργική απόφαση, πέντε μέρες μετά την προκήρυξη των εκλογών.
Σου στέλνω την απόφαση αυτή (ΦΕΚ Β/288-11.2.2004) στην ηλ-διεύθυνσή σου.
Αγαπητέ Kensai,
ο εξωκοινοβουλευτικός υπουργός λαμβάνει, από το υπουργείο στο οποίο θητεύει, αποζημίωση ίση με αυτή του βουλευτή, συν τα έξοδα παράστασης.
Άψογη εξυπηρέτηση, θα σας προτιμήσουμε πάλι!
Και τώρα το ερώτημα μου.
Θα ρίσκαρε ποτέ κάποιος από εμάς να ξοδέψει μινιμουμ (το τονίζω) 75.000€ ή 112.500€ (για την Β' Αθηνών που διαθέτει 42 έδρες), για να βγει βουλευτής και να πάρει maximum 400.000 € για 4 χρόνια?
Και μην ξεχνάμε ότι ο ένας στους τρεις που παίρνει στα σοβαρά την υποψηφιότητά του εκλεγεται. Οι άλλοι δύο μπορεί και να ξαναπροσπαθήσουν και να ξαναρισκάρουν να ξοδέψουν αυτά τα λεφτά χωρίς αντίκρυσμα.
Αν είναι τζογαδόροι οι βουλευτές μας, έχει καλώς (που λεει ο λόγος φυσικά), αν είναι όμως σώφρονες και τους ψηφίζουμε για να προσέχουν τα συμφέροντα μας, τότε σε τι δικά τους συμφέροντα προσδοκούν? Πόσο μεγαλύτερο είναι το όφελος που προσδοκούν, από αυτό που εμφανίζεται με την μορφή του μισθού τους?
Και αν δεν τους φτάνει η βουλευτική αποζημίωση, όπως ακούμε συχνά πυκνά, γιατί δεν διαφημίζουν οι τράπεζες εκλογοδάνεια, όπως διαφημίζουν για όλους εμάς που δεν δεν μας φτάνουν τα λεφτά μας για διακοπές ή για πετρέλαιο θερμανσης?
;)
Σε ευχαριστώ Πέτρο για το έναυσμα και τα στοιχεία που μου έδωσες για να εκφράσω τις σκέψεις μου αυτές.
Αγαπητέ philos,
Η συμμετοχή στα κοινά δεν βασίζεται κατ' ανάγκη στο "ξοδεύω τόσα προεκλογικά για να βγάλω τόσα+ μετεκλογικά".
Πολιτική σημαίνει συμμετοχή στα κοινά, και αποτελεί πεδίο κοινωνικών και ιδεολογικών αντιθέσεων. Δεν είναι σπορ (μόνο) για πλουσίους. Όποιος λοιπόν έχει το μεράκι, τη φιλοδοξία, την "υποχρέωση" κλπ θέτει υποψηφιότητα. Τα κόμματα όμως και τους βουλευτές αναδεικνύουμε εμείς, οι ψηφοφόροι. Και βλέπουμε σε μεγάλο βαθμό -κατά την προεκλογική περίοδο- τα πολυάριθμα εκλογικά κέντρα στο κέντρο της Αθήνας, τις μυριάδες προσκλήσεις για ποτό σε ακριβά νυχτερινά κέντρα, αλλά και τη συχνή παρουσία συγκεκριμένων υποψηφίων στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα. Γιατί λοιπόν ψηφίζουμε αυτούς τους πολιτικούς;
Γνωρίζω αρκετούς άλλους, σε κάθε κόμμα, που αγωνίζονται για ιδέες και όχι για "διεκπεραιώσεις υποθέσεων". Πολιτικούς, που συνομιλούν με τους ψηφοφόρους τους σε σπίτια και πλατείες, και που φεύγουν από τη Βουλή με το ίδιο πουκάμισο αν όχι φτωχότεροι*.
Κι αν κανείς τους δεν μας κάνει, ο πολιτικός στίβος είναι ανοιχτός για -σχεδόν- όλους, είτε μέσα από υπάρχοντες σχηματισμούς είτε μέσα από νέες συλλογικές προσπάθειες. Κι αν αληθεύει η θεωρία περί τέλους της μεταπολίτευσης, τότε η ευκαιρία για ανάδειξη νέων πολιτικών μορφωμάτων είναι μεγάλη.
*Οι βουλευτές του ΚΚΕ αναδεικνύονται αποκλειστικά από το κόμμα τους και συνεισφέρουν μεγάλο μέρος της βουλευτικής αποζημίωσής τους σε αυτό.
Πέτρο σ'ευχαριστώ,
μια προέκταση στην ερώτησή μου: η ίδια αποζημίωση ισχύει και για τους Υπουργούς χωρίς χαρτοφυλάκιο; Αποζημιώνονται ή επειδή δεν έχουν Υπουργείο (με φυσική παρουσία) παίρνουν λιγότερα;
Απλά από περιέργεια ρωτάω γιατί έγραψες «από το υπουργείο στο οποίο θητεύει...».
:) δεν γνωρίζω φίλε kensai, αλλά θα προσπαθήσω να μάθω.
Συμφωνώ απολύτως με την απάντηση σου στο σχόλιό μου, όπως φαίνεται και από το σχετικό μου post.
Σε ευχαριστώ και πάλι για όλα τα στοιχεία που μας πρόσφερες.
Δεδομένης της ποιότητας του έργου που παράγουν πολλοί (αν όχι οι περισσότεροι) εκ των 300 και της συνήθως τυφλής υποταγής τους στους ορισμούς των κομμάτων τους (πολλές φορές ανεξάρτητα από τη γνώμη του εκλογικού σώματος που τους ανέδειξε), μου φαίνεται πως οι Έλληνες βουλευτές παίρνουν υπερβολικά πολλά χρήματα.
Μιας και ζω στη Βρετανία φέρνω τους μισθούς των βρετανών βουλευτών ως μέτρο σύγκρισης.
Από 1ης Νοεμβρίου, φέτος, παίρνουν £60.277 ή περίπου 89000€ -αύξηση περίπου 400 λιρών από πέρυσι.
Δικαιούνται σειράς επιδομάτων, τα οποία παίρνουν προσκομίζοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά στοιχεία, ότι πράγματι έκαναν τα σχετικά έξοδα -πχ μέχρι £87276 (σχεδόν 129000€) για το προσωπικό που απασχολούν κλπ.
Να σημειωθεί ακόμα πως δεν υπάρχει «ασυμβίβαστο» και οι βουλευτές μπορούν αν θέλουν να συνεχίσουν να ασκούν το επάγγελμά τους.
Ενδεικτικοί μισθοί:
Πρωθυπουργός: £187,611 (277000€)
Υπουργός: £136,677 (201000€)
Αρχηγός αξιωματικής αντιπολίτευσης: £130,312 (193000€)
Πρόεδρος Κοινοβουλίου: £136,677 (201000€)
Εδώ αντίστοιχα οι μισθοί των ανώτατων [πολιτικών] αξιωματούχων στις ΗΠΑ (2006).
Αγαπητοί Διπλωματικέ Λαθρεπιβάτη και Kensai, ευχαριστώ για τη συμβολή σας στη συζήτηση. Παρακαλώ ρίξτε μια ματιά στο άρθρο του κοινοβουλευτικού συντάκτη Γρηγόρη Τζιοβάρα στο Βήμα της 19ης Νοεμβρίου για την εξέλιξη των βουλευτικών αποζημιώσεων και των βασικών μισθών στην Ελλάδα από το 1974* έως σήμερα.
http://tovima.dolnet.gr/print_article.php?e=B&f=14920&m=A18&aa=1
Ενδεικτικά, το 1974 ο βασικός μισθός ανερχόταν στο 16-20% της βουλευτικής αποζημίωσης, το 1993 στο 15% και το 2006 σε κάτω από 10%.
*προφανώς από τυπογραφικό λάθος, στο άρθρο που θα διαβάσετε, γράφει 1984 αντί 1974.
Πέτρο, σ'ευχαριστούμε.
Πάντως εγώ βρίσκω αδιανόητη την εξίσωση του βασικού μισθού ενός βουλευτή με αυτόν του... Πρόεδρου του Αρείου Πάγου.
Αυτό είναι μεγάλη προσβολή για την αντιστοίχιση της σημασίας και εσωτερικής ιεραρχίας των 3 εξουσιών.
Δε μπορώ να καταλάβω γιατί οι βουλευτές πρέπει να παίρνουν μεγαλύτερο μισθό απ'τους Αρεοπαγίτες. Μόνο ο Πρόεδρος της Βουλής έχει λόγο να παίρνει μισθό στο ύψος του Προέδρου του Αρείου Πάγου.
---
Γνώμη μου είναι πως όχι μόνο πρέπει να μειωθούν άμεσα οι μισθοί, αλλά και το νούμερο των βουλευτών γενικότερα (το Σύνταγμα το προβλέπει με απλό νομοθέτημα).
Ατάκες του στυλ «Κοστίζουμε 3,96 ευρώ τον χρόνο σε κάθε έλληνα πολίτη» είναι αστείες.
Η πραγματικότητα είναι αλλού: Με τις γενναίες αυτές αυξήσεις που εξασφάλισαν οι βουλευτές, χάρη κυρίως στις διεκδικήσεις των δικαστικών, η βουλευτική αποζημίωση διαμορφώθηκε εφέτος στα 5.495,80 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι στη διάρκεια των τελευταίων 22 ετών η αμοιβή των βουλευτών αυξήθηκε κατά 12,9 φορές, όταν την ίδια περίοδο ο βασικός μισθός ενός υπαλλήλου αυξήθηκε μόλις κατά 7,6 φορές.
ΝΤΡΟΠΗ! Ιδιαίτερα όταν στο μεγαλύτερο μέρος του αποτελείται από επιδόματα...
Έκανα λάθος: τα επιδόματα είναι έξτρα!
Και είναι εξίσου υπερβολικά... €1200 για έξοδα αλληλογραφίας την εποχή του Internet. Μα ποιόν κοροϊδεύουν;
Ανεκδιήγητες και απαράδεκτες καταστάσεις. Οι άνθρωποι αμοίβονται προκλητικά πολλά για αυτά που κάνουν και μάλιστα παίρνουν τόσα επιδόματα και τόσα Extra που ο μισθός τους τριπλασιάζεται. Και κάποιοι τολμούν και μιλάνε για περικοπές , λιτότητες κ.λ.π. Ας δώσουν το καλό παράδειγμα να δεχθούν μείωση μισθού στα 2500 Euro , χωρίς επιδόματα. Και πολλά τους είναι γι' αυτά που ΔΕΝ κάνουν ...
Μόνο για κρίση μιλάνε τα γαϊδούρια αλλά την εννοούν για τους άλλους !
Δημοσίευση σχολίου